Helt ekstraordinært FILM FOR ALLE

Søndag den 19. januar viser Mariager filmklub helt ekstraordinært film for ALLE, der vover sig ind i Den Gamle Biograf kl. 16! Vi viser den franske film ”Django”, HELT gratis endda på netop denne dag og i tilgift – en lille en til ganen!
Vi ønsker at give alle filminteresserede en chance for at opleve, hvad de går glip af til vores månedlige filmklub aftener! Oven i købet får man denne dag mulighed for at blive medlem den resterende del af sæsonen til en favorabel pris…

Fra 1910 til 1953 levede den store fransk/belgiske guitarist og jazzmusiker Django Reinhardt. Filmen
skildrer ham i starten på toppen af hans karriere som bandleder i det tysk besatte Paris i 1943. Her begynder det imidlertid at gå op for ham, at han ikke bare kan være en uafhængig musiker, der gør som
det passer ham, men at han også pga. sit sigøjnerblod befinder sig i en risikofyldt situation. Som det gik med jøderne under nazismen, begynder det også at gå med sigøjnerne: De forfølges og slås ihjel!
Filmen skildrer derefter den periode, hvor han er på flugt, først til et område nær den schweiziske grænse og til sidst til Schweiz, hvor det lykkes ham at komme i sikkerhed. I perioden mens han venter på at
komme over grænsen, kommer han tæt på sin oprindelse i form af en gruppe omrejsende sigøjnere og deres levevis og musik. Han når også at mærke ydmygelsen ved kun at være tålt af den tyske besættelsesmagt pga. sin musik, og oplever glæden ved at kunne forføre dem ved hjælp af sin kunst og derved hjælpe modstandsbevægelsen. Filmen er naturligvis fuld af dejlig musik.
SÅ HUSK DET NU – SØNDAG D. 19. JANUAR KL. 16